Poniżej zajmiemy się tematyką właśnie pozapłacowych czynników, które motywują pracowników branży motoryzacyjnej w większych firmach.
Pierwszym istotnym i jednocześnie najbardziej popularnych motywatorów jest zasponsorowanie lub dofinansowanie do aktywności fizycznej pracownika. „Moda” powstała na kanwie badań wedle których zdrowy, wysportowany pracownik to pracownik efektywny. Jest kilka firm zajmujących się dostarczaniem tego typu członkostwa do różnych obiektów i aktywności sportowych.
Drugim typem motywatorów pozapłacowych jest zaspokajanie potrzeby samorealizacji przez pracowników. Jest to o tyle istotny punkt, że branża motoryzacyjna wymaga ciągłego rozwoju, więc tyczy się to i małych jak i większych firm. Firmy coraz chętniej inwestują w pracowników, a szczególnie w ich wiedzę oraz umiejętności przydatne w pracy. Firmy sponsorują zarówno kursy specjalistyczne jak i kursy kompetencji miękkich. Jednak trzeba pokazać i drugą stronę medalu - coraz większą popularnością w naszym kraju cieszą się tak zwane "lojalki" - czyli umowy zakładające, że jeżeli pracownik złoży wypowiedzenie w jakimś określonym w umowie okresie to musi zwrócić pracodawcy należność za odbyte szkolenie.
Firmy w trosce o swoich pracowników oferują również wszelakiej maści pakiety medyczne. Ma to zalety dla jednej i drugiej strony - pracodawca ma informację o pracowniku oraz dba o zdrowie pracownika a pracownik ma za darmo stosunkowo drogą usługę, która funkcjonuje na bardziej zadowalającym poziomie niż państwowa służba zdrowia.
Często podczas rywalizacji pomiędzy firmami o pracownika przedstawiane są udogodnienia w postaci fizycznej tj. Służbowy markowy telefon, samochód służbowy z możliwością dyspozycji oraz sprzęt z kategorii elektroniki użytkowej.
Są też inne formy motywacji przez tak zwaną ofertę pakietu socjalnego. Forma tych świadczeń może być bardzo różna - od bonusu świątecznego, paczek świątecznych dla dzieci aż po organizację wyjazdów wakacyjnych dla pociech swoich pracowników. To zależy bezpośrednio od działu zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnym przedsiębiorstwie i nie ma tutaj żadnej reguły.